صفحه ها
دسته
دوستان وبلاگي
منابع و ماخذ وبلاگ
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 238856
تعداد نوشته ها : 352
تعداد نظرات : 72
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
نهضت کربلا از دیدگاه اهل سنتنهضت امام حسین(ع)از نادرترین رخدادهایى است که تفکر انسانها را به خود معطوف داشتـه است و در تـاریخ اسلام ارزش والایى دارد. شهادت حسین بن على(ع)حیات تازه اى بـه اسلام بـخشیده، خونها را بـه جـوشش آورد و تـنها را از رخوت خارج ساخت. امام حسین(ع)بـا حرکت قهرمانانه خـود روح مردم مسـلمان را زنده و احـسـاس ذلت و زبـونى و اسارت را ـ که از اواخر حـکومت عثـمان بـر روح جـامعه اسلامى حکمفرما شده بود،ـ تضعیف کرد. آنچه امت اسلامى از زمان وقوع این حادثه عظیم تا امروز بـر آن متفق است، این است که انقلاب کربلا هیبت و ابـهت اسلام راـ که بـه علت حـاکمیت فرمانروایان ضعیف النفس و تـحـقیر ارزشها و مقدسات دینى رو به افول گذارده بود،ـ احـیا کرد. حـرکت امام حـسین(ع)، حرکتى است مستمر براى همه نسلها و همه عصرها است. این انقلاب تـنها انقلابـى است که اگر کلیه صحـنه هایش چـنان که بـوده، تـصویر شود، هیچ کس نمى تـواند از بـروز احساسها و عواطف فطرىاش جلوگیرى کند؛ زیرا این فاجـعـه بـه قول شـافعـى دنیا را لرزانده و نزدیک است قله کوهها را آب کند. حادثه کربـلا در میان اهل تسنن موجى ایجاد کرد که زبـان و قلم دانشمندان آنان گاه ناخواستـه و زمانى بـا شجـاعت بـه تـوصیف و تجزیه و تحلیل آن پـرداخته است. شوکانى در کتاب ((نیل الاوطار)) در رد بعضى از سخنوران دربـارى مى گوید: بـه تحقیق عده اى از اهل علم افراط ورزیده، چنان حکم کردند که: ((حسین(ع)نوه پیامبر ـ که خداوند از او راضى باشد.ـ نافرمانى یک آدم دائم الخمر را کرده و حرمت شریعت یزید بن معاویه را هتک کرده است.)) خداوند لعنتـشان کند، چه سخنان عجیبـى که از شنیدن آنها مو بر بدن انسان راست مى گردد. تفتازانى در کتاب ((شرح العقاید)) مى
دسته ها : کربلا
پنج شنبه دهم 11 1387
حدیث سى ویکم: بالاتر از روسپیدى‏قال ابو عبدالله (علیه السلام):من باب عند قبر الحسین (علیه السلام) لیلة عاشورا لقى الله یوم القیامة ملطخا بدمه کأنما قتل معه فى عرصه کربلامام صادق (ع) فرمود:کسى که شب عاشورا درکنار مرقد امام حسین (علیه السلام) سحر کند روز قیامت در حالى به پیشگاه خدا خواهد شتافت که به خونش آغشته باشد، مثل کسى که در میدان کربلا و درکنار امام حسین علیه السلام کشته شده باشد.وسائل الشیعه، ج 10، ص 372 حدیث سى دوم: نشانه‏هاى ایمان‏قال ابو محمد الحسن العسکرى (علیه السلام)علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسین، و زیارة الاربعین، و التختم فى الیمین، و تعفیر الجبین و الجهر ببسم الله الرحمن الرحیم.امام حسن عسکرى (علیه السلام) فرمود:نشانه‏هاى مؤمن پنج چیز است: 1 ـ نمازهاى پنجاهگانه (*) 2 ـ زیارت اربعین 3 ـ انگشتر به دست راست کردن 4 ـ بر خاک سجده کردن 5 ـ بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.وسائل الشیعه، ج 10 ص 373 و نیز التهذیب، ج 6 ص 52  حدیث سى و سوم: رواق منظر یارقال رسول الله (ص)الا و ان الإجابة تحت قبته و الشفاء فى تربته، و الائمة (علیهم السلام) من ولده‏پیامبر خدا(ص) فرمود:بدانید که اجابت دعا، زیر گنبد حرم او و شفاء در تربت او، و امامان (علیه السلام) از فرزندان اوست‏مستدرک الوسائل، ج 10 ص 335 حدیث سى و چهارم: تربت و تربیت‏قال الصادق (علیه السلام)حنکوا اولادکم بتربة الحسین (ع) فإنها امان‏امام صادق (ع) فرمود:کام کودکانتان را با تربت حسین (ع) بردارید چرا که خاک کربلا فرزندانتان را بیمه مى‏کند .وسائل الشیعه، ج 10 ص 410 حدیث سى و پنجم: بزرگتری
دسته ها : کربلا
چهارشنبه نهم 11 1387
حدیث بیست ویکم: شرط شرافت‏قال الصادق (علیه السلام)من اراد ان یکون فى جوار نبیه و جوار على و فاطمه فلا یدع زیارة الحسین علیهم السلام .امام صادق (ع) فرمود:کسى که مى‏خواهد در همسایگى پیامبر (ص) ودر کنار على (ع) و فاطمه (س) باشد زیارت امام حسین (ع) را ترک نکند.وسائل الشیعه، ج 10 ص 331، ح 39 حدیث بیست ودوم: زیارت، فریضه الهى‏قال ابو عبدالله (علیه السلام):لو ان احد کم حج دهره ثم لم یزر الحسین بن على (علیه السلام) لکان تارکا حقا من حقوق رسول الله «ص» لان حق الحسین فریضة من الله تعلى واجبه على کل مسلم.امام صادق (ع) فرمود:اگر یکى از شما تمام عمرش را احرام حج ببندد اما امام حسین (علیه السلام) را زیارت نکند حقى از حقوق رسول خدا (ص) را ترک کرده است چرا که حق حسین (ع) فریضه الهى و بر هر مسلمانى واجب و لازم است.وسائل الشیعه، ج 10، ص 333 حدیث بیت وسوم: کربلا کعبه کمال‏قال ابو عبدالله (علیه السلام):من لم یأت قبر الحسین (علیه السلام) حتى یموت کان منتقص الاءیمان منتقص الدین، اءن ادخل الجنة کان دون المؤمنین فیها.امام صادق (ع) فرمود:هر کس به زیارت قبر امام حسین (ع) نرود تا بمیرد ایمانش نا تمام و دینش ناقص خواهد بود به بهشت هم که برود پایین تر از مومنان در آنجا خواهد بود.وسائل الشیعه، ج 10 ص 335 حدیث بیست و چهارم: از زیارت تا شهادت‏قال ابو عبدالله (علیه السلام):لا تدع زیارة الحسین بن على علیهما السلام و مر أصحابک بذلک یمد الله فى عمرک و یزید فى رزقک و یحییک‏ء الله سعیدا و لا تموت الا شهیدا.امام صادق (ع) فرمود:زیارت امام حسین علیه السلام را ترک نکن وبه دوستان و یارانت نیز
دسته ها : کربلا
چهارشنبه نهم 11 1387
حدیث یازدهم:کربلا حرم امن‏قال ابو عبدالله (علیه السلام):ان الله اتخذ کربلا حرما آمنا مبارکا قبل ان یتخذ مکة حرمامام صادق (ع) فرمود:به راستى که خدا کربلا را حرم امن و با برکت قرار داد پیش از آنکه مکه را حرم قرار دهدکامل الزیارات، ص 267 بحار، ج،98، ص .110 حدیث دوازدهم: زیارت مداوم‏قال الصادق (علیه السلام):زوروا کربلا و لا تقطعوه فاءن خیر أولاد الانبیاء ضمنته...امام صادق (ع) فرمود:کربلا را زیارت کنید و این کار را ادامه دهید، چرا که کربلا بهترین فرزندان پیامبران را در آغوش خویش گرفته است.کامل الزیارات، ص 269 حدیث سیزدهم: بارگاه مبارک‏قال الصادق (علیه السلام)«شاطى‏ء الوادى الایمن» الذى ذکره الله فى القرآن،(*) هو الفرات و «البقعة المبارکة» هى کربلا.امام صادق (ع) فرمود:آن «ساحل وادى ایمن» که خدا در قرآن یادکرده فرات است و با «بارگاه با برکت» نیز کربلا است.*. قرآن مجید، سوره قصص آیه 30بحار الانوار، ج 57، ص 203؛ به نقل از تهذیب‏ حدیث چهاردهم: شوق زیارت‏قال الامام باقر (علیه السلام):لو یعلم الناس ما فى زیارة قبر الحسین (علیه السلام) من الفضل، لماتوا شوقامام باقر (علیه السلام) فرمود:اگر مردم مى‏دانستند که چه فضیلتى در زیارت مرقد امام حسین (علیه السلام) است از شوق زیارت مى‏مردند.ثواب الاعمال، ص 319؛ به نقل از کامل الزیارات. حدیث پانزدهم: حج مقبول و ممتازقال ابوجعفر (علیه السلام):زیارة قبر رسول الله صلى الله علیه و آله و زیارة قبور الشهداء، و زیارة قبر الحسین بن على علیهما السلام تعدل حجة مبرورة مع
دسته ها : کربلا
چهارشنبه نهم 11 1387
چهل حدیث کربلاحدیث اول: حریم پاک. عن النبى (ص) قال: ... و هى اطهر بقاع الارض واعظمها حرمة و إنها لمن بطحاء الجنة. پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) در ضمن حدیث بلندى مى‏فرماید: کربلا پاکترین بقعه روى زمین و از نظر احترام بزرگترین بقعه‏ها است و الحق که کربلا از بساطهاى بهشت است. بحار الانوار، ج 98، ص 115 و نیز کامل الزیارات، ص 264  حدیث دوم: سرزمین نجات قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): یقبر ابنى بأرض یقال لها کربلا هى البقعة التى کانت فیها قبة الاسلام نجا الله التى علیها المؤمنین الذین امنوا مع نوح فى الطوفان. پیامبر خدا (ص) فرمود: پسرم حسین در سرزمینى به خاک سپرده مى‏شود که به آن کربلا گویند، زمین ممتازى که همواره گنبد اسلام بوده است، چنانکه خدا یاران مومن حضرت نوح را در همانجا از طوفان نجات داد . کامل الزیارات، ص،269، باب 88، ح 8  حدیث سوم:مسلخ عشق‏ قال على (علیه السلام): هذا... مصارع عشاق شهداء لا یسبقهم من کان قبلهم و لا یلحقهم من کان بعدهم. حضرت على (علیه السلام) روزى گذرش از کربلا افتاد و فرمود: اینجا قربانگاه عاشقان و مشهد شهیدان است شهیدانى که نه شهداى گذشته و نه شهداى آینده به پاى آنها نمى‏رسند. تهذیب، ج 6، ص،73 و بحار، ج 98، ص .116  حدیث چهارم: عطر عشق‏ قال على (علیه السلام) واها لک ایتها التربة لیحشرن منک قوم یدخلون الجنة بغیر حساب‏ امیر المومنین (علیه السلام) خطاب به خاک کربلا فرمود: چه خوشبویى اى خاک! در روز قیامت قومى از تو بپا خیزند که بدون حساب و بى درنگ به بهشت روند. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 4، ص 169  حدیث پنجم: ست
دسته ها : کربلا
چهارشنبه نهم 11 1387
X